top of page
Instruction manual  / setup 31

Instruction manual / setup 31

Video abspielen
Bumping into sculpture / setup 4  +  setup 2

Bumping into sculpture / setup 4 + setup 2

Video abspielen
Tongue-in-cheek / setup 24

Tongue-in-cheek / setup 24

Video abspielen
Latent commons / setup 10

Latent commons / setup 10

Video abspielen
White horse / setup 13

White horse / setup 13

Video abspielen
Perle wo man hinfährt / Setup 34

Perle wo man hinfährt / Setup 34

Video abspielen

video (separate)

Documentation excerpts of different setups, 2018-22
 

setup series
Interventions
Modified objects, wire, mixed media, photography, video
Dimension and duration site-specific
2018 – ongoing

slideshow images

Installation views, details and video stills of individual setups, 2018-22

english

 


"Suddenly and omit knocking, a colleague enters the studio. As the handle bends, the door starts moving and inadvertently touches a thin stick who was leaning there, causing it to start sliding along the wall. Its momentum grows and is finally passed onto other bars and sticks. We are awkwardly standing there. My bad, I was about to tidy the place up. To late, several bars are now in a free fall, aiming at the table. They impact on its edge. Bouncing from there, one stick gets tangled up with a chair, another one hits the shelf, taking down a tray which was populated by an abundance of things. It is a concert now. The act concludes with a paper scroll rolling across the floor, leaving us in awe, gazing at the quiet mess. Did I do that? Did I damage anything, are you ok? Apologetic behaviour on both sides. This was good. A cathartic moment, the uncertainty about things."
From: Broken texts, Vienna chronologies, 2016-20


Setups create situations which transfer the lethargy of daily habits into a wilderness of seeing, situations which uncover the scenery of the world and the world as a scenery, experimental laboratories for small apocalypses.
Installed site-specifically, the works intervene in public spheres or institutions. Taking into account the different context of a location, it is always possible to achieve a situation as described. Materials and aesthetic codes of a place are adapted, found items are recycled and modified, becoming part of a setup as well as objects of art themselves (
see „spin-off“ works such as chairs, early traps, etc.). Each surrounding offers a set of rules and attitudes, possbile constellations in which the people and objects are connected and linked to their agenda. The approach of this work is to recognize those links and to make use of them by diverting and employing the actors and their kinetic potential to other places, other functions.


Neither instructed nor explained, the nature of a setup and how it is experienced remains ambiguous. People trigger the installation themselves and may or may not become observers. The discourse is about perception, how it is linked to expectation, to values. How our vision and our acting can be instructed and how we should consider the guidance of things. Can chance, can accidents be art and how much of it can be staged? To me, experiments always run on both sides, and in this case, a setup represents a mutual loss of control between the audience and the arts.

deutsch

 

„Plötzlich und ohne anzuklopfen, betritt eine Kollegin das Atelier. Der Türgriff neigt sich, die Türe schiebt sich vor, und mit ihr eine dünne Leiste, die dort zum kurz verweilen angelehnt war. Die Leiste rutscht erst mit, dann ab, entlang der Wand, wo sie an Momentum gewinnt und auf weitere Leisten trifft. Wie angewurzelt sehen wir ihr dabei zu. Mein Fehler – ich wollte gerade aufräumen. Zu spät, mehrere Leisten und Stäbe sind schon unterwegs, befinden sich im Fall, unaufhaltsam, wie eine Lawine. Sie steuern direkt auf den Tisch zu, dreschen auf dessen langer Kante auf und springen zurück, verteilt in alle Richtungen. Ein Stab verwickelt sich in einem Sessel, ein anderer trifft das Regal und nimmt den Boden mit, auf welchem verschiedenste Gegenstände ihren Platz hatten. Jetzt ist es ein Konzert. Die Sinfonie endet mit einer Papierrolle, welche sich quer durch den Raum entrollt. Wir stehen noch immer, starren ehrfürchtig auf das stille Chaos. War ich das jetzt? Was ging in die Brüche, geht es dir gut? Gegenseitiges entschuldigen und bedauern. Das war gut. Der kathartische Moment, als die Ungewissheit sich über alle Dinge legte.“
aus: Zerbrochene Texte, Wien Chronologie, 2016-20


Setups schaffen Situationen, welche der Lethargie des Alltags mit einer Wildnis des Sehens begegnen, die Kulisse der Welt wie die Welt als Kulisse aufdecken und die Versuchsstation kleiner Weltuntergänge sind. Im öffentlichen wie im institutionellen Raum installiert, interveniert die Arbeit anhand verschiedener Kontexte. Materialien und ästhetische Codes werden ortsbezogen adaptiert. Gefundene Gegenstände werden modifiziert und wieder eingesetzt, einerseits als Teil der Installation, andererseits als eigenes Werk (siehe „spin-off“ Arbeiten wie chairs, early traps, etc.). Jede Umgebung verfügt über eigene Regeln und Haltungen, mögliche Konstellationen in welchen die Menschen und Objekte untereinander verknüpft sind. Die Herangehensweise dieser Arbeit besteht darin, solche Verbindungen zu erkennen, deren Akteure und kinetisches Potential umzuleiten und an anderer Stelle einzusetzen.

Weder angeleitet noch erklärt, bleibt das Wesen der setups mehrdeutig. Der Diskurs dreht sich um Fragen der Wahrnehmung, wie diese an Erwartung und an Wertvorstellung geknüpft ist, wie unser sehen wie auch unser handeln durch Struktur angeleitet wird. Setups werden vom Betrachter ausgelöst, unbewusst. Sie blühen dann auf, wenn etwas augenscheinlich schiefläuft. Kann der Zufall, kann der Unfall Kunst sein, und wie viel davon kann inszeniert werden? Für mich laufen Experimente stets gegenseitig ab, in diesem Fall stellt die Werkserie eine kontinuierliche Recherche über den Kontrollverlust zwischen Kunst und Betrachtung dar.

 

 

objects and works below

Setup spin-off works that are tied to the series by approach, process and in thematic fashion

 

bottom of page