setup series
Installation / Intervention
Mixed media, found and modified objects, wire,
photography, video
Various dimensions and duration
2018 – ongoing
General info & documentation of every setup ever
setup series
Installation / Intervention
Mixed media, found and modified objects, wire, photo, video
Dimensions and duration variable
2018 – ongoing
setups create happening-like moments which transfer the lethargy of daily habits into a wilderness of seeing, which uncover the scenery of the world and the world as a scenery, in short: experimental situations for small apocalypses.
Installed site-specifically, the works intervene in public spheres or institutions. Taking into account the different context of a location, it is always possible to achieve a situation as described. Materials and aesthetic codes of a place are adapted, found items are recycled and modified, becoming part of a setup as well as objects of art themselves (see „spin-off“ works such as chairs, early traps, etc.). Each surrounding offers a set of rules and attitudes, possbile constellations in which the people and objects are connected and linked to their agenda. The approach of this work is to recognize those links and to make use of them by diverting and employing the actors and their kinetic potential to other places, other functions.
Neither instructed nor explained, the nature of a setup and how it is experienced remains ambiguous. People trigger the installation themselves and may or may not become observers. The discourse is about perception, how it is linked to expectation, to values. How our vision and our acting can be instructed and how we should consider the guidance of things. Can chance, can accidents be art and how much of it can be staged? To me, experiments always run on both sides, and in this case, a setup represents a mutual loss of control between the production and the reception of art.
Deutsche Version
setups schaffen Situationen, welche der Lethargie des Alltags mit einer Wildnis des Sehens begegnen, die Kulisse der Welt wie die Welt als Kulisse aufdecken und die Versuchsstation kleiner Weltuntergänge sind. Im öffentlichen wie im institutionellen Raum installiert, interveniert die Arbeit anhand verschiedener Kontexte. Materialien und ästhetische Codes werden ortsbezogen adaptiert. Gefundene Gegenstände werden modifiziert und wieder eingesetzt, einerseits als Teil der Installation, andererseits als eigenes Werk (siehe „spin-off“ Arbeiten wie chairs, early traps, etc.). Jede Umgebung verfügt über eigene Regeln und Haltungen, mögliche Konstellationen in welchen die Menschen und Objekte untereinander verknüpft sind. Die Herangehensweise dieser Arbeit besteht darin, solche Verbindungen zu erkennen, deren Akteure und kinetisches Potential umzuleiten und an anderer Stelle einzusetzen.
Weder angeleitet noch erklärt, bleibt deren Wesen mehrdeutig. Der Diskurs dreht sich um Fragen der Wahrnehmung, wie diese an unsere Erwartungshaltung und an Wertvorstellungen geknüpft ist, wie unser sehen wie auch unser handeln durch Struktur angeleitet wird. Setups werden vom Betrachter ausgelöst, unbewusst. Sie scheinen dann auf, wenn etwas augenscheinlich "schief" läuft. Kann der Zufall, kann der Unfall Kunst sein, und wie viel davon kann inszeniert sein?
Experimente in dieser Hinsicht laufen stets gegenseitig, so ist die Werkserie auch eine kontinuierliche Recherche über den Kontrollverlust auf der Strecke zwischen Kunstschaffen und Kunstbetrachtung.